Just nu är det övervägande tips till BMW, men givetvis är sidan till för tips till ALLA bilmärken och modeller samt enkla generella tips
- Skapa ett eget tips här!
BMW ::: E39 ::: Motor

Byte av expansionskärl

Dela på FaceBook och hjälp dina vänner FaceBook
Om du bestämmer dig för att följa instruktionerna eller på annat sätt använda dig av tipsen så gör du det på egen risk. Vi tar inget som helst ansvar för ev. skador eller kostnader som det kan medföra.

Bilmärke:BMW
Modell:E39
Årsmodell:Alla årsmodeller
Tid att utföra (ca):02:00
Svårighetsnivå:Händig

Ha i åtanke att inte glömma den lilla packning som finns på ventilationsskruven, tappar du den så kommer vattnet att sippra igenom och bilen kan koka, men det kommer jag att påminna dig om senare.

Tänk på att ha extra av nitarna och gärna extra slangklämmor och sådant för att inte bli utan bil pga. dåligt med material.

Ha bra med ljus och tänk på att det kan vara trångt att komma åt om du har stor motor.

Då är det hög tid att börja...



VerktygAntalKostnadÅterförsäljareProduktnummer
Kabelskotång (Enkla varianten) 1

Stor skruvmejsel 1

Hylsnyckel som passar de övre skruvarna som håller "klackarna" på plats 1

Summa: 0 SEK

MaterialAntalKostnadÅterförsäljareProduktnummer
Expansionskärl 1 640 SEK BMW 171 117 41 167

Nivåkontakt 1 225 SEK BMW 613 183 60 876

Glykol 1,5L 5 6625 SEK BMW 835 194 01 739

Ventilationsplugg 1 48 SEK BMW 171 117 12 788

Kylarlock 1 162 SEK BMW 171 190 71 581

Nitar till skyddet framför kylaren 1 BMW

Ev. kylarslangar 1

Summa: 0 SEK

Ta bort plastskölden

Text är ej klar ännu.
Endast bilder än så länge

Kom ihåg att om man vill spara kylarvattnet så häll ut vattnet först i en beållare så du sedan kan återanvända vattnet.
Jag tänkte inte så mycket på att återanvända eftersom jag ville ha ny och fin glykol med destillerat vatten.

Montera ny sensor och expansionskärlet

Glöm för allt i världen inte packningne runt ventilationsskruven, den kan ev. ha lossnat på den gamla och sitta kvar i hålet, kontrollera så den sitter på skruven.
Det bästa är om du har köpt en ny skruv, kleta in den med lite kylarvätska om du kan så blir den smidigare.
Samma gäller med det nya locket, om du har köpt ett sådant också.

Allt vatten på golvet... aj aj aj...
Vilken tur att man har så det räcker
Här läckte det vatten förut
Skruva i ventilationsskruven med måtta
Ja, det var väl egentligen inte så svårt, det som var jobbigt var att komma åt att lossa på slangen som går till kärlet.
Sänk på att man måste lufta bilen efter påfyllning, jag fick i säkert över en liter mer efter att ha kört den varm, så håll noggrann koll på temp mätaren och vattennivån under den närmsta tiden.
Kolla även så värmen fungerar som den ska.

För att lufta bilen så ställer du den t ex. i starkt motlut och sätter på full värme och låter bilen stå så en stund.
Lufta genom att skruva upp ventilationsskruven imellanåt så luften kommer ut.
Kontrollera vattennivån regelbundet under tiden och häll i mer glykol/vatten om det behövs.
Om värmen fungerar som den ska så ska bilen vara Ok.
Men som sagt, ha som rutin all lufta den emellanåt under de närmsta dagarna.
Tänk bara på att inte öppna locket när bilen är varm eftersom det finns risk att du får hett vatten över dig.


Skicka kommentar till författaren
Ange även e-adress om du vill att författaren ska kunna besvara din kommentar.
Vi kan dock inte garantera att du får svar.
Skriv summan av följande 1+1+1 = ?
Ditt namn:
Din e-adress:
Din kommentar:

Mekartipset är författad av: Magnus Hammar - 2024 (www.mekartips.se)