Just nu är det övervägande tips till BMW, men givetvis är sidan till för tips till ALLA bilmärken och modeller samt enkla generella tips
- Skapa ett eget tips här!
BMW ::: E61 ::: Bilens svaga punkter

Kontroll/byte insugsslang till nivåregleringens kompressor

Dela på FaceBook och hjälp dina vänner FaceBook
Om du bestämmer dig för att följa instruktionerna eller på annat sätt använda dig av tipsen så gör du det på egen risk. Vi tar inget som helst ansvar för ev. skador eller kostnader som det kan medföra.

Bilmärke:BMW
Modell:E61
Årsmodell:(2004 till 2010)
Tid att utföra (ca):01:00
Svårighetsnivå:Nybörjare

Du behöver en garagelyft för att smidigt kunna komma åt under bilen. Bra belysning underlättar. Även pannlampa kan vara en bra grej. Pallbock om du vill säkre upp för domkraften. Handskar - det är skitigt runt däcket och vid/under täckkåpan.



VerktygAntalKostnadÅterförsäljareProduktnummer
Hylsnycklar 8 och 10 mm 1
gärna med 6 kants fattning - ger bättre grepp på 10 mm skruvskallar i plast). 10 mm skallar är i plast, 8 mm är i stål.

0

Kniv 1

Spärrskaft med förlängare 1

Kniv 1

Domkraft 1
För att få av hjulet

Kombinationstång 1

Summa: 0 SEK

MaterialAntalKostnadÅterförsäljareProduktnummer
Bränsleslang 1 35 SEK Biltema 52400

Slangklämmor 9-13 mm 1 23 SEK Biltema 61949

Buntband 3

Summa: 0 SEK

Demontera däck

Ställ bilen på garagelyften och hissa upp höger bak med domkraft. Ta av hjul.

Ta av däcket


Ta av täckkåpan höger bak, inspektera slang

Täckkåpan under kompressorn kan demonteras utan att innerskärmen behöver tas bort. Demontera undre plastkåpa höger bak via 8/10 mm skruv (4 st 10 mm samt 1 st 8 mm + ett par 8 mm i nedre delen av innerskärmen). Lirka loss plastkåpan - grus och vatten finns förmodligen i kåpan. Var observant på den skumgummisarg som sitter "nitad" i plastkåpan och som skyddar kompressorn. I mitt fall satt den fast (limmad?) i en karossdel bredvid kompressorn, kan behöva skäras loss i överkant om den sitter fast. När kåpan är borta går det att inspektera den nedre delen av insugslangen. Har kontrollerat 2 st E61'or: En 2004 med 9600 mil, där är slangen av simpelt gummi och den var av till 90% av vid fästet i kompressorn. På en 2007'a LCI (9700 mil) var slangen av en annan sort, med någon slags strumpa över. Den såg ut att vara i bra kondition och krävde ej utbyte. Är slangen av vid infästningen eller har sprickor behöver den bytas, se moment 3.

Täckkåpan sedd underifrån
Täckkåpans 8 och 10 mm skruv/muttrar
Mejsel och spärrskaft med 6 kantsfattning på hylsan
Skumgummisargen på ovansidan av plastkåpan
Täckkåpan demonterad, innehöll ca 5 dl grus och annat skräp.
Kåpan rengjord
Kompressorn
Sugslangen, ser fin ut, skenet bedrar
Nästan av vid anslutningen
Insugsslang modell 2007 - bättre?!?
Kompressorn på litet avstånd


Ta bort innerskärm, byt slang

Demontera innerskärm i hjulhus, innerskärmen sitter med 8-10 st 8/10 mm skruv. En 8 mm skruv har gänga av maskinskruvtyp - memorera placeringen. Det finns även en plastplugg i den bakre delen av skärmen som dras rakt ut. Med alls skruv borta lossnar innerskärmen efter litet ruckande.

Demontera slang:

Lossa befintlig slang genom att med tång eller handkraft dra slangen (med BMW’s engångsklämmor) av fästet vid kompressorn samt vid det övre fästet. Kompressorn är upphängt i vad som verkar vara ömtåliga fjäderben, ryck eller slit inte i slangen. Slangen löper genom 3 st fästen, dra ut slangen genom dessa, smörj ev. in slangen med fett så lossar den lättare.

Biltemas soppaslang (som tycks vara av bättre kvalitet än BMWs) har en grövre utvändig diameter (13 istället för ca 10) så den passar inte i dom "bygelfästen" som finns, men med ett buntband kan man ändå sätta slangen i rätt läge. BMWs slang har en förpressad U-form i nedre delen, det saknar förstås Biltemas slang, så ge slangen litet extra spel i nedre delen. Montera med slangklämmor.

Innerskärm - ta bort
Lossa slangen från den övre matarslangen
Matarslang med insugsfilter
Ta loss slang från kompressorn
Slang demonterad
BMW's förböjda slang (avskuren)
Ny slang på plats i övre fästet
Slang fastsatt i kompressorn. Notera buntband som ger slangen litet slack.
Notera att jag är en riktig amatör, så ingen garanti att det här är den bästa lösningen, men det bör vara bättre än att fortsätta med en trasig originalslang - det kan bli kostsamt.

Återmontera täckkåpa och innerskärm

Återmontera den bakre plastkåpan. Se till att skumgummisargen är på "plats" runt kompressorn.

Återmontera innerskärm - se till att den kilas in under kanten på hjulhuset och att alla skruv som sticker ut från karossen (för 10 mm plastskallarna) sticker ut genom respektive hål i innerskärmen. Återmonteringen gick förvånandsvärt smidigt.

Återmontera däck.

Kör så det ryker!




Skicka kommentar till författaren
Ange även e-adress om du vill att författaren ska kunna besvara din kommentar.
Vi kan dock inte garantera att du får svar.
Skriv summan av följande 1+1+1 = ?
Ditt namn:
Din e-adress:
Din kommentar:

Mekartipset är författad av: Fredrik Dahlberg - 2018 (www.mekartips.se)