Just nu är det övervägande tips till BMW, men givetvis är sidan till för tips till ALLA bilmärken och modeller samt enkla generella tips
- Skapa ett eget tips här!
BMW ::: E61 ::: Elektronik

Byte av backsensor, demontera bakre stötfångare

Dela på FaceBook och hjälp dina vänner FaceBook
Om du bestämmer dig för att följa instruktionerna eller på annat sätt använda dig av tipsen så gör du det på egen risk. Vi tar inget som helst ansvar för ev. skador eller kostnader som det kan medföra.

Bilmärke:BMW
Modell:E61
Årsmodell:Alla årsmodeller
Tid att utföra (ca):30:00
Svårighetsnivå:Nybörjare

Kontrollera först vilken eller vilka av backsensorerna som är trasiga.
Det gör du enklast genom att hålla ett finger på dem medan de är igång, du känner en liten puls om de fungerar.
Alternativt för att vara helt säker (om du inte känner något på någon av dem) är att hålla örat intill och lyssna, du ska höra ett klick-ljud om de fungerar.
- Om ALLA bakre inte fungerar så kan det vara något elektriskt fel kopplat till dragkroken om du har sådan, eftersom backsensorerna normalt kopplas bort när man kopplar på en släpkärra.

Om du nu vet vilka/vilken sensor som är trasig så köp nya och köp samtidigt en del expandernitar, efersom de har en tendens att gå sönder när man ska dra ut dem.



VerktygAntalKostnadÅterförsäljareProduktnummer
Hylsnyckel 10 1
Till skruven i sidorna vid baklamporna

Hylsnyckel 8 1
Till skruvarna i hjulhusen

Summa: 0 SEK

MaterialAntalKostnadÅterförsäljareProduktnummer
Expandernitar 4 BMW

Summa: 0 SEK

Skruva ut två skruvar från bagaget

Först tar du bort plastkåporna över skruvarna, det finns en på vardera sida vid baklampan inne i bagageutrymmet.
Du tar enkelt bort dem med en liten mejsel.
Där finns en skruv som du tar bort med hylsa nummer 10.
Skruva bort båda skruvarna.

Plastkåpa borta
Enkelt att ta bort och få fram skruven
Börja skruva loss
Svårare än så var det inte, nu vidare till nästa moment.

Ta loss skruvar vid hjulhusen

Nu går vi vidare med att ta bort skruvarna vid hjulhusen, de är 4 stycken som du tar loss med hylsa nummer 8.
Det är inget speciellt svårt, möjligen lite trångt att komma åt men det går utmärkt utan att ta bort däcket.
Du har sedan, på undersidan, en expandernit som håller fast det sista av respektive sida.
När de är borta så kan du ganska lätt dra lite försiktigt för att se så allt sitter löst på höger och sedan vänster sida.
OBS!
Den är inte helt loss ännu, det återstår ett par expandernitar till.

Skruvar bakom däcket
Alla skruvar borta, 4 till antalet
Expandernit under på vänster sida
Kontrollera att sidan sitter löst
Ännu så länge är det inga komplicerade saker direkt, eller hur?
Nästa steg är att ta bort expandernitarna på undersidan, de sista delarna som håller bakre stötfångare på plats.

Dra loss expandernitarna

Ett enkelt delmoment, men ändå det mest krävande då de sitter ganska hårt fast och risken är stor att man drar loss "hatten". Jag lyckades ändå behålla alla hela utan en av dem.
Men skulle en av hattarna gå av kan du helt enkelt pressa kilen hela vägen in så den kommer ut på andra sidan.

Expandernit vid dragkrok
En borta, en kvar
Expanernit 2 på höger sida om dragkroken
En trasig "hatt", ganska vanligt
När du är klart med detta är det faktiskt inget som håller stötfångaren på plats, den bör nu var redo att ta loss.
Det är viktigt att ta det försiktigt, det kan inte sägas för många gånger.

Ta loss bakre stötfångare

Nu när den är lös bör man försöka lossa på sidorna först så de inte sitter fast på sina fästen och när sidorna är lösa så drar man mer eller mindre stötfångaren rakt utåt från bilen.
Det går bra att göra detta ensam men två kan göra att det går lite enklare.
Var försiktig så du inte tappar hela biten i marken när den väl kommer loss.
Den väger inte mycket så risken är ganska liten, men om du har något du kan lägga som skydd under så är det bra.
Räkna ändå med att det finns en hel del sand och grus som följer med, så det blir lätt mycket skit efteråt.

Ta till sist loss kontakten som går till sensorerna, den finns på höger sida.

Du kan sedan flytta stötfångaren vart du vill, för nu är den helt fri från bilen.
Sensorerna sitter i små hålor längs med stötfångaren, de är relativt enkla att ta loss och är inget speciellt man bör göra.

Stötfångaren är fri från bilen
Kabel till sensorerna
Stötfångaren lös på bänken
En trasig sensor, enkel att ta loss
Två sensorer trasiga, och borttagna
Jag tog loss alla sensorer så hela kabelhärvan var fri från stötfångaren och så satte jag tillbaka själva kabeln till bilen igen för att sedan sätta en av de fungerande sensorerna på de platser där de trasiga har suttit.
Sedan slog jag på backsensorn manuellt i bilen för att de ska börja "klicka" och kontrollerar så de fungerar även på de platser där de tidigare trasiga sensorerna har suttit.
På så sätt kan jag vara helt säker på att sensorerna är trasiga och att det inte är ett fel på kabeln.
Sedan är det bara att sätta i de nya sensorerna, testa så de fungerar tillsammans med de övriga och återmontera allt igen.
- För att återmontera gör du det hela i omvänd ordning.

Bonus!

Av en ren tillfällighet tittade jag lite på sidorna, medan jag borstade bort det värsta av all sand och grus som samlats bakom stötfångaren.
Där, vid sidan/under bakljusen så finns det på varje sida en dränering med en slang, den ska troligtvis inte vara täppt utan fri från skräp så vatten kan rinna igenom tänkte jag och kände efter om det var något som var i vägen.
Mycket riktigt så fanns det en del fuktig sand och jord(?) som var i vägen.

Så ett tips är att samtidigt kolla dessa två sidor så det kan rinna fritt. Bara som en liten bonus nu när du har monterat bort stötfångaren. :-)

Slang på höger sida om bakljuset
En hel del skit i röret
Fråga mig inte vad det är, men bort ska det!



Skicka kommentar till författaren
Ange även e-adress om du vill att författaren ska kunna besvara din kommentar.
Vi kan dock inte garantera att du får svar.
Skriv summan av följande 1+1+1 = ?
Ditt namn:
Din e-adress:
Din kommentar:

Mekartipset är författad av: Magnus Hammar - 2018 (www.mekartips.se)