Just nu är det övervägande tips till BMW, men givetvis är sidan till för tips till ALLA bilmärken och modeller samt enkla generella tips
- Skapa ett eget tips här!
BMW ::: E61 ::: Elektronik

Byte av DDE relä i elektronikboxen

Dela på FaceBook och hjälp dina vänner FaceBook
Om du bestämmer dig för att följa instruktionerna eller på annat sätt använda dig av tipsen så gör du det på egen risk. Vi tar inget som helst ansvar för ev. skador eller kostnader som det kan medföra.

Bilmärke:BMW
Modell:E61
Årsmodell:Alla årsmodeller
Tid att utföra (ca):30:00
Svårighetsnivå:Nybörjare

Att byta DDE-relä tipsas det om när man har diverse problem med elektroniken.

Se exempelvis denna länk:
http://www.pistonheads.com/gassing/topic.asp?h=1&f=72&t=769290&nmt=HELP!%20%20E61%20is%20difficult%20to%20start%20because%20of%20%22fault%22%20messages

Eftersom relät kostar ganska lite i förhållande till ev. felsökning så bestämde jag mig för att byta det själv.

Det som behövs innan start är Torx-mejsel, Stjärnmejsel och hylsnyckel.
(Minns tyvärr inte storlekarna som behövs, meddela gärna om du har möjlighet)


Lokalisera elektronikboxen

Boxen sitter på vänster sida, under luftfilterboxen, när du står framför motorn med huven öppen.
Det första vi måste göra är alltså att montera bort skyddet som sitter ovanför motorn och sedan montera bort filterboxen för att komma åt elektronikboxen som sitter där under.

Filterboxen överst till vänster i bild
Naken motor
Att ta bort själva boxen kräver inget större ingrepp
Det är nu det roliga börjar...
När du har fått bort filterboxen så ska vi ta bort det som är under, alltså plast-detaljerna som sitter stadigt med ett antal skruvar.
Det är inga vanliga skruvar/bultar, dessa ska du bara skruva ca ett halvt varv för att de ska släppa taget.
Ta bort gummi-listen som går framför boxarna, det räcker om du tar bort den till hälften, låt den ligga på motorn så länge, den behöver inte monteras bort helt.
Det som var mest komplicerat var skyddet i mitten som kopplar samman vänster sida med höger sidas filterhus, den kan krångla lite innan man kommer på hur den släpper taget, samt på vänster sida så ska det finnas ett litet skydd av gummi som ska passa in senare, men med tålamod går det bra.


Montera bort locket till elektronikboxen

När man har kommit så långt som till att öppna locket till boxen så är det den enkla biten.
Använt en T-mejsel (Minns inte storleken) och skruva upp skruvarna, inte hela vägen utan bara tills den släpper taget från lådan.
Skulle du ändå skruva upp den hela vägen så akta bara så du inte tappar skruven i motorrummet, det är sällan enkelt att leta upp den igen.
När locket är borttaget så ser du alla relän och styrdon. (Här finns mycket godis att plocka bland)
Men i vårt fall är det den blå boxen/relät som ska bytas, det är bara att komma ihåg hur den sitter (åt vilket håll) och dra rakt upp, sätt sedan i det nya relät och montera sedan tillbaka allt i omvänd ordning, som det så fint heter.

Skyddsplasten borta
Glöm inte låset överst till höger på boxen, dra den till öppet läge
Locket bortmonterat, skruvarna sitter kvar
Elektronikboxen
Här finns mycket godis...
Jag kommer att komplettera instruktionen något senare, behöver ta lite kompletterande bilder, men jag tror ni kommer långt med de bilder som finns.
Mycket av detta gör man enkelt med hjälp av T-mejsel och en hylsnyckel.


Skicka kommentar till författaren
Ange även e-adress om du vill att författaren ska kunna besvara din kommentar.
Vi kan dock inte garantera att du får svar.
Skriv summan av följande 1+1+1 = ?
Ditt namn:
Din e-adress:
Din kommentar:

Mekartipset är författad av: Magnus Hammar - 2018 (www.mekartips.se)