Just nu är det övervägande tips till BMW, men givetvis är sidan till för tips till ALLA bilmärken och modeller samt enkla generella tips
- Skapa ett eget tips här!
BMW ::: E39 ::: Styling

Ögonlock till strålkastare fram

Dela på FaceBook och hjälp dina vänner FaceBook
Om du bestämmer dig för att följa instruktionerna eller på annat sätt använda dig av tipsen så gör du det på egen risk. Vi tar inget som helst ansvar för ev. skador eller kostnader som det kan medföra.

Bilmärke:BMW
Modell:E39
Årsmodell:Alla årsmodeller
Tid att utföra (ca):48:00
Svårighetsnivå:Nybörjare

Att skaffa ögonlock till din BMW behöver inte kosta mer än ca 520 kr om du gör det själv.
Jag har sett affärer som tar mellan 600-800 kronor och det är utan lackering.
Sedan är det lite roligare att göra det själv och att se resultatet av sitt arbete.

Då jag köpte ögonlocken så hade jag inga speciella krav på hur bra det ska vara, så som lack och hur länge det ska hålla.
Jag vill naturligtvis att det ska hålla så länge som möjligt.
Jag vill här beskriva hur jag gick till väga för att lackera och montera ögonlocken på E39an och jag tycker personligen att resultatet blev bra.

Nu får tiden avgöra hur länge det håller... =)


MaterialAntalKostnadÅterförsäljareProduktnummer
gonlock 1 400 SEK

Lack från BMW (Eller liknande) 1 120 SEK

Grundfärg till plast 1

Summa: 0 SEK

Förberedelse och lackering

Då du har fått dina ögonlock så bör du även köpa lite lack till dem, förslagsvis samma lack som till din bil.
Gå till din BMW-återförsäljare som säljer reservdelar och be dem ta fram en burk med lack med din färgkod.
Oftast räcker det att du nämner vilken E-kod din bil har och namnet på färgen.
T ex. E39 Cosmossvart metallic...

Var noga med att välja en plats som är så dammfri som möjligt och har bra ventilation.

Rengör ytan på ögonlocken med lite T-röd, förtunning eller thinner.

Lägg dem sedan på en plan yta och lägg gärna något vid sidorna som hindrar dem att flytta sig då du ska lacka.

Grundmåla först med en plastfärg, men detta steg har jag tyvärr hoppat över eftersom jag inte hade sådan färg att tillgå, så vi får se hur länge det håller.

Spraya sedan så mycket lack så att det nästan rinner, men det får INTE rinna, så ta det lite lugnt i början.

Då du har sprayat ett första lager så vänta i 10 till 15 minuter och spraya nästa lager, jag sprayade en 5-6 lager innan jag började med klarlacken.

Vänta i minst 20 min innan du tar klarlacken så ytan är någorlunda torr.

Gör sedan samma sak med klarlacken, spraya ca 5-7 lager eller till du blir nöjd med metallic-ytan, jag tror det blev en 8-10 lager innan jag var nöjd.
Om du sprayar för mycket så syns det genom att ytan blir lite grumlig, men det gör inte så mycket om du råkar ta för mycket en gång.
Har själv tagit lite i överkant en gång men om det inte händer igen så går det nog bra.

Spraylack
Då du är nöjd så låter du det torka i MINST ett dygn.
- Därav den långa tiden för utförandet av detta mekartips.

Montering

Börja med att rengöra glaset på bilen.
Jag använde T-röd som avdunstar snabbt och lämnar kvar en bra och ren yta.
Rengör även baksidan av ögonlocken, där du ska klistra fast klisterlapparna.

Då ytan har rengjorts så klippte jag sönder de klisterlappar som medföljde, i lagom små bitar och applicerade dem på ögonlocken.
Det kan vara lite småklurigt att få bort den skyddande plasten men till slut gick det.

Montera försiktigt fast ögonlocket på strålkastarglaset, var noga med att den följer den lilla kanten som finns vid glasets överkant, ögonlocket passar pefekt längs denna kant och det blir enkare att göra rätt.

Jag gjorde misstaget att missa detta, jag klistrade den över kanten istället för tätt intill, vilket resulterade i att den högra sidan blev rätt medans den vänstra hamnade för högt.
Men det gick att rätta till sedan.
Det tränade ögat kan se detta på bilderna längst ner, men idag är båda i samma linje :-)

Tryck lagom hårt på de ställen du satte på klisterlapparna, var speciellt noga med den yttersta kanten som löper ut med blinkers-sidan, den har en tendens att vilja släppa.
Men en stunds pressande på den kanten så brukar den fastna bra.

Rengöring och fint papper
Gör även rent under gummit som skyddar glaset
Sax och instruktion
Små bitar runt hela baksidan
Ena sidan klar.
En sida kvar.
Klisterlappar
Pressa hårt mot kanten.
Resultatet
Resultatet
Resultatet
Så, då var det klart, då ska vi bara se resultatet.
Stäng motorhuven och skåda ditt mästerverk.


Skicka kommentar till författaren
Ange även e-adress om du vill att författaren ska kunna besvara din kommentar.
Vi kan dock inte garantera att du får svar.
Skriv summan av följande 1+1+1 = ?
Ditt namn:
Din e-adress:
Din kommentar:

Mekartipset är författad av: Magnus Hammar - 2018 (www.mekartips.se)